COLEGIUL NAȚIONAL „GRIGORE MOISIL” DIN BUCUREȘTI DEVINE UN MODEL DE SUSTENABILITATE, LA FINALUL PARTENERIATULUI CU ASAP

COLEGIUL NAȚIONAL „GRIGORE MOISIL”, SITUAT ÎN SECTORUL 6, A ÎNCHEIAT CU SUCCES PROIECTUL ÎN PARTENERIAT CU ASAP, TRANSFORMÂNDU-SE ÎNTR-UN EXEMPLU DE BUNĂ PRACTICĂ ÎN DOMENIUL PROTECȚIEI MEDIULUI. PE PARCURSUL ACESTUI AN ȘCOLAR, INSTITUȚIA DE ÎNVĂȚĂMÂNT A IMPLEMENTAT O SERIE DE ACTIVITĂȚI INEDITE, MENITE SĂ EDUCE ȘI SĂ INSPIRE ELEVII SĂ ADOPTE UN STIL DE VIAȚĂ SUSTENABIL, DEMONSTRÂND UN ANGAJAMENT FERM FAȚĂ DE COMUNITATE ȘI DE MEDIUL ÎNCONJURĂTOR.

ÎN CADRUL ACESTUI PROIECT, ȘCOALA A FOST DOTATĂ CU TEHNOLOGIE MODERNĂ PENTRU MONITORIZAREA CALITĂȚII AERULUI, IAR REZULTATELE INIȚIALE AU FOST ANALIZATE CU ATENȚIE. SENZORII INSTALAȚI DE ASAP ÎN TOAMNA ANULUI TRECUT LA COLEGIUL NAȚIONAL „GRIGORE MOISIL” AU MĂSURAT NIVELURILE DE CO2 ȘI PARTICULE PM2.5 ȘI PM10, PRECUM ȘI TEMPERATURILE INTERIOARE. ANALIZA CALITĂȚII AERULUI ÎN SĂLILE DE CLASĂ, PE BAZA DATELOR COLECTATE ÎN PERIOADA AUGUST-NOIEMBRIE 2024, A SCOS ÎN EVIDENȚĂ PROBLEME CRITICE PRIVIND VENTILAȚIA ȘI NIVELURILE RIDICATE DE DIOXID DE CARBON (CO2), CU IMPACT DIRECT ASUPRA SĂNĂTĂȚII ȘI PERFORMANȚEI ELEVILOR.

RECOMANDĂRILE PENTRU REDUCEREA IMPACTULUI AU FOST:

• VENTILAȚIE MAI BUNĂ: CREȘTEREA FRECVENȚEI AERISIRII CLASELOR, UTILIZAREA SISTEMELOR DE VENTILAȚIE MECANICĂ CU RECUPERARE DE CĂLDURĂ.

• PURIFICATOARE DE AER CU SENZORI DE CO2: POT REGLA AUTOMAT VENTILAȚIA ÎN FUNCȚIE DE NIVELURILE DE CO2.

• EDUCAȚIE PENTRU AERISIRE: INFORMAREA PROFESORILOR DESPRE NECESITATEA AERISIRII REGULATE, MAI ALES ÎN PAUZE.

• REALIZAREA UNOR “FILTRE VERZI” PRIN REALIZAREA DE SPAȚII VERZI ÎN CURTEA ȘCOLILOR.

• ELIMINAREA PARCĂRILOR DE AUTOTURISME DIN CURTEA ȘCOLILOR ACOLO UNDE ACESTEA SE INTERSECTEAZĂ CU ACCESUL ELEVILOR LA ȘCOALĂ.

RAPORTUL EVIDENȚIAZĂ NECESITATEA UNOR MĂSURI URGENTE PENTRU ÎMBUNĂTĂȚIREA CALITĂȚII AERULUI ÎN SĂLILE DE CLASĂ, PENTRU A CREA UN MEDIU SIGUR ȘI SĂNĂTOS PENTRU ELEVI. ACESTE MĂSURI SUNT ESENȚIALE PENTRU:

• ÎMBUNĂTĂȚIREA PERFORMANȚELOR ACADEMICE: REDUCEREA NIVELURILOR DE CO2 ȘI CREȘTEREA CALITĂȚII AERULUI CONTRIBUIE DIRECT LA SPORIREA CAPACITĂȚII DE CONCENTRARE ȘI A EFICIENȚEI PROCESULUI EDUCAȚIONAL.

• PROTEJAREA SĂNĂTĂȚII ELEVILOR ȘI PROFESORILOR: PREVENIREA SIMPTOMELOR RESPIRATORII, A OBOSELII CRONICE ȘI A RISCULUI DE INFECȚII ASOCIATE UNUI MEDIU PROST VENTILAT.

• REDUCEREA ABSENȚELOR ȘCOLARE: CREAREA UNUI MEDIU MAI SĂNĂTOS VA DUCE LA SCĂDEREA CAZURILOR DE ÎMBOLNĂVIRI ASOCIATE CALITĂȚII AERULUI INTERIOR.

DE ASEMENEA, AU FOST MAPATE NEVOILE DE INFRASTRUCTURĂ PENTRU COLECTAREA SEPARATĂ A DEȘEURILOR ȘI, ULTERIOR, SPAȚIILE AU FOST DOTATE CU INFRASTRUCTURA NECESARĂ. PE TOT PARCURSUL ANULUI ȘCOLAR, ASAP A IMPLEMENTAT ÎMPREUNĂ CU PARTENERUL SĂU UN PROCES RIGUROS DE DETERMINARE A DEȘEURILOR COLECTATE ÎN CADRUL UNITĂȚII DE ÎNVĂȚĂMÂNT ȘI, LA FINAL, A OFERIT ȘI RECOMANDĂRI PENTRU ÎMBUNĂTĂȚIRE.

• CREȘTEREA CAPACITĂȚII DE COLECTARE: DOTAREA FIECĂREI CLASE CU COȘURI PENTRU HÂRTIE, PLASTIC ȘI INTRODUCEREA COLECTĂRII PENTRU BIODEȘEURI ȘI STICLĂ, PENTRU A CREȘTE VOLUMUL DE DEȘEURI RECICLABILE COLECTATE LA SURSĂ.

• OPTIMIZAREA CIRCUITULUI DE GESTIONARE: STABILIREA UNOR ZILE FIXE DE RIDICARE CU FIRMA DE SALUBRITATE, PENTRU EFICIENȚĂ ȘI PREDICTIBILITATE. ORGANIZAREA DE INSTRUIRI PERIODICE PENTRU PERSONALUL AUXILIAR, PENTRU RESPECTAREA FLUXURILOR DE COLECTARE SEPARATĂ.

• ÎMBUNĂTĂȚIREA INFRASTRUCTURII EXTERIOARE: INSTALAREA DE TOMBEROANE SUPLIMENTARE PENTRU FRACȚII LIPSĂ, PRECUM BIODEGRADABILE ȘI DEȘEURI PERICULOASE (EX. BATERII), ASIGURÂND RESPECTAREA NORMELOR DE MEDIU.

• CONSOLIDAREA CAMPANIILOR DE CONȘTIENTIZARE: ORGANIZAREA DE SESIUNI EDUCAȚIONALE TEMATICE ȘI CONCURSURI ÎNTRE CLASE PENTRU RECICLARE ȘI COMPOSTARE, STIMULÂND IMPLICAREA ACTIVĂ A ELEVILOR.

• DEZVOLTAREA RAPORTĂRII: DIGITALIZAREA EVIDENȚEI CANTITĂȚILOR DE DEȘEURI COLECTATE ȘI REALIZAREA DE RAPOARTE LUNARE ACCESIBILE ELEVILOR, PROFESORILOR ȘI PĂRINȚILOR, PENTRU TRANSPARENȚĂ ȘI URMĂRIREA PROGRESULUI.

COLEGIUL NAȚIONAL „GRIGORE MOISIL” DISPUNE DE O BAZĂ FUNCȚIONALĂ PENTRU COLECTAREA SEPARATĂ, ÎNSĂ EXTINDEREA INFRASTRUCTURII, OPTIMIZAREA CIRCUITULUI DE RIDICARE ȘI INTENSIFICAREA CAMPANIILOR EDUCAȚIONALE VOR CONTRIBUI SEMNIFICATIV LA EFICIENȚA GESTIONĂRII DEȘEURILOR ȘI LA DEZVOLTAREA SUSTENABILĂ A COMUNITĂȚII ȘCOLARE. IAR PENTRU A REDUCE AMPRENTA DE CARBON AM RECOMANDAT MĂSURI DE EFICIENȚĂ ENERGETICĂ (FOLOSIREA DE LED-URI, SENZORI PENTRU ILUMINAT, DE EXEMPLU), MONITORIZAREA CONSUMULUI ȘI CAMPANII DE CONȘTIENTIZARE.

PE LÂNGĂ ACESTE ACȚIUNI DE EVALUARE ȘI DE MONITORIZARE, AU FOST ORGANIZATE INSTRUIRI PENTRU PROFESORI ȘI PENTRU PERSONALUL ȘCOLII, WORKSHOPURI ȘI PREZENTĂRI PE TEMA RECICLĂRII, A COLECTĂRII SEPARATE ȘI A SUSTENABILITĂȚII. PROFESORII ȘI PERSONALUL ȘCOLII AU PARTICIPAT LA SESIUNI DE FORMARE ȘI LA ÎNTÂLNIRI CU AUTORITĂȚILE PUBLICE DESPRE COLECTARE SEPARATĂ ȘI GESTIUNEA DEȘEURILOR, IAR ELEVII AU PARTICIPAT LA WORKSHOPURI, LECȚII DESCHISE ALE REPREZENTANȚILOR AGENȚIILOR DE MEDIU SAU VIZITE LA CASE SUSTENABILE.

ÎN PARALEL, AU FOST CREATE MATERIALE EDUCAȚIONALE CARE AU FOST INCLUSE CU SUCCES ÎN ACTIVITĂȚILE DIDACTICE ALE ȘCOLII, CONTRIBUIND LA O MAI BUNĂ ÎNȚELEGERE A PRINCIPIILOR SUSTENABILITĂȚII. ACTIVITĂȚILE EDUCAȚIONALE AU FOST COMPLETATE PRIN ATELIERE CREATIVE, PENTRU A PROMOVA RECICLAREA ȘI UPCYCLING-UL, DAR ȘI PRIN ACȚIUNI PRACTICE DE ECOLOGIZARE A SPAȚIILOR VERZI DIN VECINĂTATEA ȘCOLII.

PROIECTUL „MOISIL ÎNVAȚĂ ASAP!” ȘI-A PROPUS SĂ PUNĂ BAZELE PENTRU O GENERAȚIE DE TINERI CONȘTIENȚI DE IMPORTANȚA PROTEJĂRII MEDIULUI, CAPABILI SĂ IDENTIFICE PROBLEMELE DE MEDIU DIN COMUNITATE ȘI SĂ PROPUNĂ SOLUȚII PRACTICE. ELEVII AU DEMONSTRAT UN NIVEL CRESCUT DE IMPLICARE ȘI RESPONSABILITATE, IAR FEEDBACK-UL PRIMIT DE LA PROFESORI A CONFIRMAT O SCHIMBARE POZITIVĂ ÎN COMPORTAMENTUL LOR FAȚĂ DE MEDIU.

PROIECTUL A FOST FINANȚAT DIN FONDUL PENTRU MEDIU ÎN CADRUL PROGRAMULUI VIZÂND EDUCAȚIA ȘI CONȘTIENTIZAREA PUBLICULUI PRIVIND PROTECȚIA MEDIULUI, CONTRIBUIND LA UN VIITOR MAI VERDE ȘI MAI SUSTENABIL PENTRU COMUNITATEA LOCALĂ.